29 במרץ 2024

רירית, המתפשטת מהרחם ומגיעה עד צוואר הרחם, קרויה בעגה המקצועית "אקטרופיון". תופעה זו נגרמת עקב פעילות פיזיולוגית יחסית פשוטה של גוף האישה. הרירית צומחת בתוך הרחם באופן מסוים, ואצל רוב הנשים אינה יוצרת פתולוגיות מיוחדות. יחד עם זאת, כאשר הרירית גדלה ומתפשטת אל מעבר לרחם, ישנו חשש לכיסוי של צוואר הרחם באופן שלם או חלקי.

תופעת האקטרופיון מתקיימת בצורות שונות, ובדרך כלל נהוג להבחין בין אקטרופיון קטן לגדול. חשוב מאוד לעקוב אחר התפתחות האקטרופיון באמצעות בדיקות PAP, ולוודא שאין שינויים בתאים.

Brown hair

השלבים בבדיקות PAP

בדיקות PAP מתבצעות אחת לחצי שנה או שנה, בהתאם לגיל הנבדקת, מצב הרירית והרחם. הבדיקה כוללת מספר שלבים:

א. לקיחת תאים מהרירית המצפה את צוואר הרחם

ב. בדיקה וצביעה מיקרוסקופית לשם גילוי תהליכים ממאירים

ג. בדיקה של תהליכים טרום-ממאירים הנגרמים לרוב עקב זיהום בנגיף HPV

בדיקות PAP נחשבות "בדיקות סקר", והמטרה העיקרית שלהן היא לאתר נשים, שיכולות להפיק תועלת מגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם. גילוי זה עשוי להביא לריפוי של הסרטן, ולמניעת נזק נוסף למערכות הפנימיות של הגוף. אין צורך בהכנה מיוחדת לבדיקות PAP, והן אורכות 5-10 דקות בלבד.

כיצד מטפלים באקטרופיון?

כאשר תאי האקטרופיון משתנים במהלך הזמן, הם עלולים להפוך לטרום סרטניים או סרטניים. במידה ואקטרופיון מדמם לעיתים קרובות, בדרך כלל בעקבות מגע מיני, ניתן לצרוב אותו. לעומת זאת, מצבים, בהם האקטרופיון אינו מדמם, לא דורשים התערבות רפואית מיוחדת. האקטרופיון אינו מפריע להתפתחות הרחם, ומעקב באמצעות בדיקות PAP  תקופתיות מספק את האינדיקציות הדרושות.

נשים רבות מתמודדות עם תופעות האקטרופיון, ולכן אין צורך להילחץ בכל פעם שעולה חשש למצב כזה. האקטרופיון נחשב נורמלי אצל נשים בתקופת הפוריות ולפני גיל המעבר. הסיבה העיקרית לאקטרופיון קשורה למעבר ונדידה מסוימת של איזור תעלת צוואר הרחם לכיוון החוץ. התפקיד של רופא נשים הוא, במקרה כזה, לוודא שלא מתפתחות פתולוגיות כלשהן בתוך צוואר הרחם או בסביבתו.

האקטרופיון כממצא שכיח במהלך הריונות

רופאים מתייחסים אל אקטרופיון בתור ממצא מאוד שכיח במהלך הריונות. תופעה זו יכולה להיות מלווה בתסמינים נוספים, אך בדרך כלל היא מתקיימת באופן עצמאי. לאחר בדיקות קולוסקופיה ניתן למצוא אקטרופיון בעל מבנה פוליפואידי. המשמעות היא, שמדובר על ממצא שפיר, כאשר אם יש דימום, ניתן לדגום את האיזור ולהמתין לתשובה היסטולוגית. הטיפול מתבצע בהתאם לממצאים, ובמצבים נורמליים אינו אמור לעורר דאגה.

המבנה הייחודי של צוואר הרחם בתור החלק הצר והתחתון ביותר של הרחם דורש התייחסות רפואית עדינה. החלק התחתון של צוואר הרחם בולט לתוך הנרתיק, ובעזרת מכשירים גניקולוגיים ניתן לבדוק אותו. בכל מקרה של חשש לאקטרופיון, יש להתייעץ עם רופא נשים, ולקבל הפניות אל גורמי רפואה אחרים.

עינים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן